Ανακοινώθηκε η κατασκευή του ΒΟΑΚ από Κίσσαμο μέχρι Σητεία

Το πλήρες χρονοδιάγραμμα αλλά και την τελική χάραξη του ΒΟΑΚ παρουσιάσε χθες βράδυ από την Κρήτη ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Στην ομιλία του αναφέρθηκε στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, και συγκεκριμένα τον υπουργό Κώστα Καραμανλή και τον υφυπουργό Γιάννη Κεφαλογιάννη τονίζοντας ότι «εργαστήκατε πολύ σκληρά, ξεπερνώντας μεγάλα εμπόδια».

Ο πρωθυπουργός τόνισε πως «ανακοινώνουμε με απόλυτη βεβαιότητα το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του πιο σημαντικού έργου για την Κρήτη για τον επόμενο αιώνα». Σύμφωνα με την παρουσίαση ο αυτοκινητόδρομος της Κρήτης θα ξεκινα από τον Κίσσαμο θα περνά από Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Χερσόνησο, Νέαπολη, Άγιο Νικόλαο και θα τερματίζει στη Σητεία.

Το κόστος του θα ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ και θα έχει μήκος περίπου 300 χιλιόμετρα. Είναι σήμερα το μεγαλύτερο νέο οδικό έργο που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Για τη χώρα μας θεωρείται ως “η τελευταία μεγάλη εκκρεμότητα των οδικών αξόνων”.

Πρόκειται για το τελευταίο και πλέον δύσκολο μεγάλου μήκους αυτοκινητόδρομο, που θα κατασκευαστεί στην Ελλάδα. Ένα έργο που θα διευκολύνει τις μετακινήσεις των κατοίκων της Κρήτης, θα μειώσει το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων και θα συμβάλλει στην περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη. Αλλά κυρίως θα αναβαθμίσει την οδική ασφάλεια.

Τα πρώτα εργοτάξια εκτιμάται ότι θα αρχίσουν να στήνονται στα τέλη του 2022 και στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου.

Τα βασικά βήματα που έχουν γίνει και τι έχει δρομολογηθεί

«Ένα έργο που ήταν σχεδόν στη σφαίρα του απραγματοποίητου, τόσα χρόνια συζητιόταν αλλά κανείς δεν πίστευε πια ότι θα πραγματοποιηθεί, με συγκεκριμένα βήματα το κάνουμε πραγματικότητα. Κάνοντας άλματα στη μελετητική ωριμότητά του και εξασφαλίζοντάς του τα τρία Χ: χρηματοδότηση, χάραξη, χρονοδιάγραμμα», τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής.

Ειδικότερα:

-Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το τμήμα Χερσόνησος- Νεάπολη κατατέθηκε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ξεκίνησε η δεύτερη φάση του διαγωνισμού.
-Οριστικοποιήθηκε επίσης η χάραξη και κατατέθηκε στο ΥΠΕΝ η ΜΠΕ για το τμήμα ΧανιάΗράκλειο.
-«Κλείδωσε» η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ.
-Από το καλοκαίρι του 2019 έχουν ανατεθεί 16 μελέτες για τη συνολική ωρίμανση του έργου.
-Ανατέθηκαν οι μελέτες για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά, που θα αποτελέσει προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης.
-Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, μήκους 15 χλμ, θα δημοπρατηθεί ως τις αρχές του 2022, ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
-Μελετάται πλέον ενιαία το έργο από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, με προδιαγραφές σύγχρονου δρόμου.

Το ιστορικό

Όπως αναφέρει η ανακοίνωση του Υπουγείου Υποδομών και Μεταφορών “η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας παρέλαβε μια απλή μολυβιά στο χάρτη. Χωρίς χάραξη, χωρίς πλάνο χρηματοδότησης, και με πολύ μικρή έως ανύπαρκτη μελετητική ωριμότητα. Με λίγες αποσπασματικές παρεμβάσεις, διάσπαρτες κατά μήκος του άξονα, χωρίς συνοχή και χωρίς τις απαιτούμενες προδιαγραφές ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου. Δεν υπήρχαν καν επαρκή γεωτεχνικά στοιχεία, για να μπορεί να εξαχθεί ένα ασφαλές συμπέρασμα ποια έργα μπορούν και ποια έργα δεν μπορούν να υλοποιηθούν στη περιοχή”.

Όπως ανέφερε ο υπουργός ΥΠΟΜΕ Κώστας Καραμανλής “το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών διατήρησε την επιλογή για τμηματική δημοπράτηση του έργου – με Σύμβαση Παραχώρησης, ΣΔΙΤ και Δημόσιο έργο – με σεβασμό στη συνέχεια του κράτους. Αλλά και για να μη χαθεί και άλλος χρόνος και υπάρξουν επιπλέον δικαστικές εμπλοκές με την ακύρωση των δύο διαγωνισμών που είχαν ήδη ξεκινήσει”.

“Η πραγματικότητα όμως είναι ότι το έργο που παρουσιάστηκε σήμερα από τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη και τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστα Καραμανλή, στήθηκε σχεδόν από το μηδέν. «Η απόσταση που διανύσαμε αυτούς τους 22 μήνες είναι τεράστια”.

«Το έργο αυτό αποτελεί μεγάλο στοίχημα για τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή και με μεγάλη ικανοποίηση βλέπουμε σήμερα την πρόοδο που έχουμε επιτύχει. Αλλά θα είναι ακόμη μεγαλύτερη η ικανοποίηση όταν δούμε μια μέρα τους κόπους μας να ανταμείβονται και τον ΒΟΑΚ να παραδίδεται σε κυκλοφορία. Αυτή η ημέρα δε θα αργήσει με τη στήριξη του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, που από την πρώτη στιγμή ήταν δίπλα μας, αλλά και με τη σύμπλευση όλης της κοινωνίας της Κρήτης», τόνισε από την πλευρά του ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, κ. Γιώργος Καραγιάννης.

Η χρηματοδότηση

Ο κυριότερος λόγος για τον οποίο δεν είχε προχωρήσει ο ΒΟΑΚ μέχρι σήμερα, ήταν ότι δεν υπήρχε χρηματοδότηση για ένα τόσο μεγάλο έργο. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αφού εξέτασε όλα τα εναλλακτικά σενάρια, έχει καταλήξει σε ένα ολοκληρωμένο και ρεαλιστικό χρηματοδοτικό μοντέλο, που αξιοποιεί την ευκαιρία που προσφέρει το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και πόρους του ΕΣΠΑ.

Ειδικότερα, θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης τα δύο ανατολικά τμήματα του ΒΟΑΚ από το Ηράκλειο έως τον Άγιο Νικόλαο, καθώς και ένα τμήμα της παραχώρησης, με το υπόλοιπο να καλύπτεται από το ΕΣΠΑ. Διόδια θα υπάρχουν όπως και σε όλα τα αντίστοιχα έργα σε όλη τη χώρα. Σημειωτέον, το ύψος των διοδίων έχει υπολογιστεί έως 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο, όπως και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους της χώρας.

Τα επόμενα βήματα

Αφού το έργο πλέον έχει χάραξη, θα ακολουθήσουν οι περιβαλλοντικές μελέτες των παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων και η ολοκλήρωση των μελετών για το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος που θα δημοπρατηθεί στις αρχές του επόμενου έτους ως δημόσιο έργο, με προϋπολογισμό που θα αγγίξει 145 εκ. ευρώ.

Για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά έχουν ανατεθεί και εκπονούνται ήδη οι μελέτες ώστε να εισαχθεί ως προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης. Ενώ τα τμήματα μετά τον Άγιο Νικόλαο ως τη Σητεία, μελετώνται ήδη προκειμένου να υλοποιηθούν ως δημόσια έργα. Ταυτόχρονα, μελετάται και το κομμάτι Σούδα – Αεροδρόμιο.

Το χρονοδιάγραμμα του έργου

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτιμά ότι περί το τέλος του 2022 θα αρχίσουν να στήνονται εργοτάξια και ως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα. Με πρώτα τα Δημόσια έργα, ύστερα το ΣΔΙΤ και τελευταίο το μεγάλο κομμάτι της Παραχώρησης.

Με βάση αυτό το πλάνο, στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου και θα είναι ανοικτό μόνο το κομμάτι της Σύμβασης Παραχώρησης, στο οποίο όμως θα έχει ήδη ολοκληρωθεί σημαντικό τεχνικό αντικείμενο.

Τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου

Κίσσαμος – Χανιά (Προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης) : εκτιμώμενο κόστος 180 εκατ. ευρώ, μήκος αυτοκινητοδρόμου: 37,5 χλμ. Θα διαθέτει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα. Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.

ΧανιάΗράκλειο (Σύμβαση Παραχώρησης): Εκτιμώμενο κόστος 1,32 δισ ευρώ, μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ. Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα. Θα διαθέτει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ.

Μεγάλα Τεχνικά

-26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.
-10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
-20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου

Χερσόνησος – Νεάπολη (ΣΔΙΤ): Εκτιμώμενο κόστος 290 εκ. ευρώ, μήκος αυτοκινητοδρόμου: 22,44 χλμ. και παράπλευρου / κάθετου δικτύου 9,65 χλμ, Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα. Θα διαθέτει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ. Στο ΣΔΙΤ θα ενταχθεί και η λειτουργία και συντήρηση των 14 χλμ. του Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος. Κατατέθηκε η ΜΠΕ και ξεκίνησε η Β’ Φάση του διαγωνισμού

Μεγάλα Τεχνικά

-12 γέφυρες μονού κλάδου (1,7 χλμ.)
-5 σήραγγες μονού κλάδου (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.)
-1 cut & cover διπλού κλάδου (215 μ)
-5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους

Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος: Εκτιμώμενο κόστος 145 εκ. ευρώ, μήκος αυτοκινητοδρόμου: 14,0 χλμ. Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα. Θα διαθέτει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ. Μελετάται και προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί ως Δημόσιο Έργο στις αρχές του 2022.

Άγιος ΝικόλαοςΣητεία

Θα ολοκληρωθούν οι μελέτες και θα αναζητηθεί χρηματοδότηση σε συνεργασία με την Περιφέρεια για τα τμήματα Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή και Παράκαμψη Παχειάς Άμμου. Το έργο είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο και η δημοπράτηση μπορεί να γίνει αρχές 2022.

Πηγή

Ακολούθησε το Cretans στο Google News και στο Facebook

ΣΤΕΙΛΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΣΟΥ