«Είμαι Σύρος από την Κρήτη». Η αλήθεια πίσω από τις φωτογραφίες με τους πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν το 1923 στη Δαμασκό, το Χαλέπι και στο Χαμιντιέ

Το 1923 μετά την υπογραφή της «Σύμβασης Περί Ανταλλαγής των Ελληνικών και Τουρκικών Πληθυσμών», πραγματοποιήθηκε μια από τις μεγαλύτερες ανταλλαγές πληθυσμών στον κόσμο ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία. Ανάμεσα στις διάφορες περιοχές όπου έγιναν μετακινήσεις ήταν και η σημερινή Συρία. Οι χριστιανοί που ζούσαν στην Μικρασία ήρθαν στην Ελλάδα, αλλά υπήρξαν πολλοί μουσουλμάνοι της Ελλάδας που μέσα στον αναβρασμό βρέθηκαν τη Συρία. Οι περισσότεροι προέρχονταν από την Κρήτη. Μια ανάλογη μετακίνηση είχε επαναληφθεί το 1897 μετά τον ελληνοτουρκικό πόλεμο. Τότε πολλοί Κρήτες μουσουλμάνοι εγκαταστάθηκαν στη Συρία.

1923, Χαλέπι Συρίας, Έλληνες πρόσφυγες περιμένουν στη σειρά για το συσσίτιο. Στις 11 Ιουλίου η γαλλική κυβέρνηση, υπό τον έλεγχο της οποίας βρισκόταν η Συρία και ο Λίβανος, απαίτησε από την Ελλάδα να μεταφέρει με δικά της έξοδα και επιμελητεία, τουλάχιστον 2.000 πρόσφυγες στη Βηρυτό. Η ανθρωπιστική κρίση κορυφώθηκε όταν ο αμερικάνικος Ερυθρός Σταυρός, που αναφέρεται στη λεζάντα της φωτογραφίας ότι «σίτισε 12.000 Έλληνες», διέκοψε την παροχή βοήθειας την 1η Αυγούστου του 1923!
1923, Χαλέπι Συρίας, Έλληνες πρόσφυγες περιμένουν στη σειρά για το συσσίτιο. Στις 11 Ιουλίου η γαλλική κυβέρνηση, υπό τον έλεγχο της οποίας βρισκόταν η Συρία και ο Λίβανος, απαίτησε από την Ελλάδα να μεταφέρει με δικά της έξοδα και επιμελητεία, τουλάχιστον 2.000 πρόσφυγες στη Βηρυτό. Η ανθρωπιστική κρίση κορυφώθηκε όταν ο αμερικάνικος Ερυθρός Σταυρός, που αναφέρεται στη λεζάντα της φωτογραφίας ότι «σίτισε 12.000 Έλληνες», διέκοψε την παροχή βοήθειας την 1η Αυγούστου του 1923!

Οι πρόσφυγες συγκεντρώθηκαν κυρίως στη Δαμασκό και στο Χαλέπι. Μεγάλος αριθμός από αυτούς προέρχονταν από την Κρήτη και σύμφωνα με την αν.καθηγήτρια του ΑΠΘ Ρούλα Τσοκαλίδου, εγκαταστάθηκαν στο χωριό Χαμιντιέ, που βρίσκεται κοντά στα σύνορα με το Λίβανο. Σήμερα περίπου οι 3.000 από 5.000 κατοίκους του χωριού είναι Κρήτες, οι οποίοι διατήρησαν τα έθιμά τους και συνεχίζουν να κρατούν επαφές με τις ρίζες τους.

Αραβικά μάθαιναν στο σχολείο και πάντα διατηρούσαν καλές σχέσεις με τους Σύρους. Όπως ανέφερε στο ΑΠΕ η αν. Καθηγήτρια Ρούλα Τσοκαλίδου, που ήρθε σε επαφή με πολλούς Κρήτες από το Χαμιντιέ, ξεχώρισε φράσεις όπως «τα καθημερινά πράγματα τα σκέφτομαι στα κρητικά, αλλά τα επαγγελματικά, τα επιστημονικά στα αραβικά» και «είμαι Σύρος από την Κρήτη».

Η κ. Τσοκαλίδου ανέφερε πως τόσο στο Χαλέπι όσο και στη Δαμασκό, λειτουργούσαν σχολεία ελληνικών με δασκάλους που έρχονταν από την Ελλάδα. Μετά το 1982 στο Χαλέπι λειτουργούσε το σχολείο του Προφήτη Ηλία με 50 μαθητές και το σχολείο της Δαμασκού με 30 παιδιά.

Πρόσφυγες στη Συρία, Το 1982, με τη βοήθεια της ελληνικής πρεσβείας και της εκκλησίας, η ελληνική κοινότητα Χαλεπίου απέκτησε τον δικό της χώρο για τη διδασκαλία της ελληνικής.
Πρόσφυγες στη Συρία, Το 1982, με τη βοήθεια της ελληνικής πρεσβείας και της εκκλησίας, η ελληνική κοινότητα Χαλεπίου απέκτησε τον δικό της χώρο για τη διδασκαλία της ελληνικής.

Η κ. Τσοκαλίδου αναφέρθηκε επίσης και στους Σύρους που βρίσκονται σήμερα στη χώρα και πως είναι σειρά των Ελλήνων να επιδείξουν αλληλεγγύη απέναντί τους:

«Είναι χρήσιμο να θυμηθούμε ότι ελληνικοί πληθυσμοί βρέθηκαν στο παρελθόν στα εδάφη της Συρίας, ώστε να επιδείξουμε αλληλεγγύη απέναντι στους Σύρους που βρίσκονται σήμερα εδώ» και τόνισε πως οι πρόσφυγες εκτιμούν ιδιαίτερα την προσφορά της Ελλάδας, που συνεχίζει να τους βοηθά παρά την δύσκολη θέση που βρίσκεται οικονομικά και πολιτικά.

Πηγή: mixanitouxronou.gr

Ακολούθησε το Cretans στο Google News και στο Facebook

ΣΤΕΙΛΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΣΟΥ