Ναυμαχία για τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια της Κρήτης

Κορυφώνεται η αντιπαράθεση στον ακτοπλοϊκό κλάδο με αφορμή τις εκπρόθεσμες ετήσιες δρομολογήσεις πλοίων στο Αιγαίο. Αντιπαράθεση που δεν αποκλείεται να πάρει και πάλι επίσημο χαρακτήρα στην επόμενη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών που προγραμματίζεται για τις αμέσως επόμενες ημέρες.

Η μάχη που ξέσπασε από το δεύτερο εξάμηνο του προηγούμενου χρόνου μεταξύ των εταιρειών Golden Star Ferries από τη μία πλευρά και Seajets, Hellenic Seaways και Aegean Speed Lines από την άλλη, με αφορμή την εκπρόθεσμη αίτηση ετήσιας δρομολόγησης σε γραμμές των Κυκλάδων, δύο ταχύπλοων της Golden Star τα οποία ήταν νέα πλοία στην ελληνική ακτοπλοΐα, μεταφέρεται τώρα σε μία άλλη περιοχή του Αιγαίου, στην Κρήτη και συγκεκριμένα στα Χανιά, με τις Μινωικές Γραμμές να ζητούν εκπρόθεσμα να δρομολογήσουν με ετήσια διάρκεια το πλοίο Mykonos Palace στη γραμμή Πειραιάς-Χανιά όπου δραστηριοποιείται μόνο η κοινοπραξία ΑΝΕΚ-Attica Group. Πληροφορίες φέρουν τη διοίκηση της ΑΝΕΚ να αντιδρά έντονα σε αυτή την αίτηση, ωστόσο μένει να φανεί εάν η αντίδραση θα εκφραστεί και δημόσια.

Εκτός από την αίτηση των Μινωικών Γραμμών, αίσθηση προκάλεσαν όμως και οι δηλώσεις του υπουργού Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή, πριν από λίγες ημέρες, ότι το υπουργείο θα κάνει δεκτή την αίτηση δρομολόγησης και θα σπάσει έτσι το μονοπώλιο στη γραμμή των Χανίων.

Δηλώσεις που χαιρετήθηκαν από τη διοίκηση των Μινωικών Γραμμών με επίσημη ανακοίνωσή τους, όμως προκάλεσαν αρνητικούς σχολιασμούς από την άλλη πλευρά.

Κύκλοι της ακτοπλοΐας σχολίαζαν πάντως ότι δεν τίθεται θέμα μονοπωλίων σε καμία ακτοπλοϊκή γραμμή αφού οι δρομολογήσεις πλοίων είναι ελεύθερες και δεν απαγορεύονται από καμία νομοθεσία.

Και αν όντως δεν τίθεται θέμα μονοπωλιακών καταστάσεων, αφού η κάθε εταιρεία μπορεί να δρομολογήσει όπου θέλει πλοίο, ανοικτό ωστόσο είναι το θέμα πότε γίνεται δεκτή από το αρμόδιο γνωμοδοτικό όργανο, το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) και τον υπουργό Ναυτιλίας, μία εκπρόθεσμη αίτηση ετήσιας δρομολόγησης ενός πλοίου και πότε απορρίπτεται.

Ιστορικά μέχρι τη στιγμή που πέρυσι τον Νοέμβριο που κατέθεσε μία τέτοιου τύπου αίτηση η Golden Star Ferries για δρομολόγηση δύο ταχύπλοων, όλες οι εκπρόθεσμες αιτήσεις γίνονταν δεκτές εφόσον επρόκειτο για νέες επενδύσεις (νέα πλοία) στον ακτοπλοϊκό στόλο. Το σκεπτικό απλό. Δεν θα ήταν σωστό μία νέα επένδυση να απαξιώνεται αναμένοντας πότε θα μπει σε δρομολόγιο. Επίσης δεν υπήρχαν και αντιρρήσεις από τις άλλες ανταγωνίστριες εταιρείες. Βέβαια, τα ωράρια που δίνονταν ήταν τουλάχιστον μία ώρα πριν από τα υπάρχοντα στη γραμμή πλοία ή μισή ώρα μετά, προκειμένου να τηρείται μία ισορροπία και να μην «υπονομεύεται» και η επένδυση των παλαιότερων στη γραμμή.

Στην περίπτωση της Golden Star Ferries και με δεδομένο τις έντονες αντιδράσεις τριών ακτοπλοϊκών εταιρειών, το ΣΑΣ κατά πλειοψηφία παρέπεμψε το θέμα στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους και στη συνέχεια μετά από πολλούς μήνες δόθηκε τελικά άδεια δρομολόγησης των δύο ταχύπλοων, αλλά σε ώρα που δεν ήταν αρεστή στην εταιρεία, η οποία στο μεταξύ αποφάσισε να δρομολογήσει τα δύο πλοία στη γραμμή Θεσσαλονίκη-Σποράδες.

Να σημειωθεί πάντως ότι το πρόβλημα το δημιουργεί ο νόμος ο οποίος αναφέρει ότι στην περίπτωση εκπρόθεσμης αίτησης για ετήσια δρομολόγηση πλοίου η άδεια δίνεται από τον υπουργό εφόσον καλύπτονται συγκοινωνιακές ανάγκες. Η έννοια όμως «συγκοινωνιακή ανάγκη» δεν ορίζεται επακριβώς.

Τώρα στην περίπτωση των Μινωικών Γραμμών φαίνεται ότι το υπουργείο πιο εύκολα -και μάλιστα πριν καν συνεδριάσει το ΣΑΣ- εμφανίσθηκε με τις δηλώσεις της, να δέχεται το αίτημα της εκπρόθεσμης δρομολόγησης του πλοίου της ηρακλειώτικης εταιρείας, το οποίο επίσης θεωρείται νέο στην ακτοπλοΐα καθώς το Mykonos Palace (πρώην Europa Palace) επανέρχεται στο Αιγαίο μετά από πολλά χρόνια. Το γεγονός ότι το υπουργείο έσπευσε να αποδεχθεί το αίτημα των Μινωικών Γραμμών αμέσως προκαλεί αντιδράσεις που αναμένεται να διατυπωθούν κυρίως από την ΑΝΕΚ στο ΣΑΣ. Μάλιστα, το υπουργείο όπως και οι Μινωικές συνδέουν την αποδοχή του αιτήματος με το γεγονός ότι το πλοίο θα υψώσει ελληνική αντί της ιταλικής σημαίας και θα έχει και αυξημένο πλήρωμα. Εδώ να σημειωθεί όμως ότι ανεξαρτήτως σημαίας τα πλοία που απασχολούνται σε εγχώριες και όχι διεθνείς γραμμές σε όλη την Ε.Ε. έχουν τη σύνθεση της χώρας υποδοχής. Άρα αυξημένο πλήρωμα θα έχει το πλοίο σε σύγκριση με τον αριθμό ναυτικών που απασχολεί στις γραμμές της Αδριατικής που βρίσκεται τώρα και όχι γιατί ύψωσε την ελληνική σημαία.

Πηγή

Ακολούθησε το Cretans στο Google News και στο Facebook

ΣΤΕΙΛΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΣΟΥ