Όταν το Ηράκλειο είχε τρένο

Όταν το Ηράκλειο είχε τρένο

Φωτογραφίες ντοκουμέντα από το λιμάνι δημοσιεύει η Ελένη Σημαντήρη! Η μία μάλιστα είναι του 1929 και δείχνει τη σιδηροδρομική γραμμή στο λιμάνι! Αλλά, όχι… δεν ήταν επιβατικό τρένο!

Άποψη της γραμμής στο λιμάνι, την περίοδο της Γερμανικής κατοχής. Η φωτογραφία τραβήχτηκε από Ιταλό στρατιώτη

Άποψη της γραμμής στο λιμάνι, την περίοδο της Γερμανικής κατοχής. Η φωτογραφία τραβήχτηκε από Ιταλό στρατιώτη

Η σιδηροδρομική γραμμή ξεκινούσε από τον Κούλε του λιμένος Ηρακλείου Κρήτης και πήγαινε έως το λατομείο Εσταυρωμένου στον Ξηροπόταμο, στην περιοχή Χαλέπα Κεφαλογιάννη. Ήταν μετρικού εύρους και είχε μήκος 6 χιλιόμετρα και λειτούργησε από το 1922 έως το 1937. Είχε χαρακτήρα βιομηχανικού σιδηροδρόμου και σκοπό τη μεταφορά λίθων για την κατασκευή του λιμανιού του Ηρακλείου.

Ο σιδηρόδρομος στην άκρη του Κουλέ. 1929, National Geographic, τέυχος Μαρτίου 1940

Ο σιδηρόδρομος στην άκρη του Κουλέ. 1929, National Geographic, τέυχος Μαρτίου 1940

Υπολείμματα της σιδηροδρομικής γραμμής βρίσκονται σε διάφορα σημεία της πόλης, όπως στην παραλιακή οδό που διέρχεται από το πρώην Ξενία της οδού Σοφοκλή Βενιζέλου, στο μικρό τμήμα της παραλιακής λεωφόρου από το λιμενικό περίπτερο ως απέναντι από τον Άγιο Πέτρο.

Απομεινάρι της παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής

Απομεινάρι της παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής

Ήταν η πρώτη και μόνη σιδηροδρομική γραμμή που λειτούργησε στην Κρήτη. Δεν ήταν όμως η πρώτη φορά που τέθηκε θέμα για σιδηρόδρομο στην Κρήτη.

  Μαντινάδες για την καραντίνα του κορονοϊού στον τοίχο του Δημοτικού Κήπου Χανίων

Η πρώτη φορά ήταν το 1893, όταν ο Οθωμανός γενικός διοικητής Κρήτης, Μαχμούτ Τζελάλ υπόσχεται μεταξύ διαφόρων έργων και την κατασκευή σιδηροδρόμου.

Σε αντίγραφο της εφημερίδας “Λευκά Ορη”, της 12/24 Μαϊου 1884, αναφέρεται οτι θα ήταν σκόπιμο να χορηγηθούν άδειες 2 σιδηροδρόμων, η πρώτη να ξεκινάει απο τον κόλπο της Σούδας κοντά στο Τελωνείο και να φθάνει έως τα Χανιά και αργότερα έως την επαρχία Κισσάμου. Και η δεύτερη γραμμή να ξεκινάει απο το Ηράκλειο και να φθάνει στην Μεσσαρά και αργότερα έως τους καλούς Λιμένες. Η εταιρία είχε προταθεί να είναι ανώνυμος και Κρητική.

Ο σιδηρόδρομος για την Κρήτη ήταν και παραμένει ένα υπεραιωνόβιο αίτημα για θα συνδέσει τις περιοχές Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.

Σας άρεσε; Μοιραστείτε το

Δείτε και αυτά

Παρόμοια άρθρα